Wat en hoeveel kan jij per dag eten?

Weet jij wat gezond is voor jou om op een dag binnen te krijgen?
Eet gevarieerd, maar het is prettig ‘werken’ als je een leidraad hebt. Zo proberen wij ons elke dag te houden aan ons advies, zodat we dagelijks voldoende vitaminen en voedingsstoffen binnen houd. Met ‘ons’ advies bedoelen we het advies vanuit de Schijf van Vijf wat wij het beste kunnen eten op basis van onze leeftijd, geslacht, enzovoorts. Deze ziet er als volgt uit:

mijn dagmenu

Wil je weten wat voor jou het beste is om per dag aan te houden? Hoe jouw Schijf van Vijf eruit ziet? Vul je geslacht en leeftijd in en ontdek hoeveel jij kunt eten op de website van het voedingscentrum.

Maar hoeveel is zo’n portie nou of wat wordt er bedoeld met 40 gram smeer en bereidingsvetten? Hiervoor kun je onderstaande aanhouden:

gemiddelde

Als je geen vlees eet ziet je weekmenu er natuurlijk anders uit. Je kan dan bijvoorbeeld het volgende aanhouden:
–  1 dag vis
– 2 dagen per week peulvruchten
– 2 dagen per week een portie noten extra naast je dagelijkse portie
– 3-4 eieren per week (behalve voor kinderen tussen de 1 en 3 jaar: 2-3 eieren).

Alle andere adviezen uit de Schijf van Vijf blijven hetzelfde.

Comments are closed.