Liever lui dan moe

Iedereen is wel eens moe, wat een (tijdelijk) gebrek is aan energie. Maar ben jij langdurig moe, uitgeput, futloos en weet je niet waar het door komt.. kijk dan eens naar deze opsomming, misschien herken je dingen die in jouw leven spelen en anders kunnen.

  • Drink s avonds geen koffie (cafeïne) of alcohol en zit een uur voor het slapengaan je tv, mobiel en/of tablet uit. Zorg dat je goede slaapgewoonte stimuleert.
  • Beweeg elke dag genoeg (minstens 5x per week een halfuur actief te bewegen)
  • Probeer problemen actief op te lossen
  • Neem op je werk of tijdens schooldagen minstens een keer pauze, loop desnoods een stukje.
  • Eet gezond en energierijke producten (vezels, vis, etc.). Sla geen belangrijke maaltijd over, je lichaam heeft voloende brandstof nodig!
  • Slik jij veel of nieuwe medicatie? Vermoeidheid kan ook bijwerkingen zijn van medicatie, bijvoorbeeld door het slikken van anticonceptie pil.

Ga hier de komende tijd eens actief mee aan de slag! Heb je bovenstaande al geprobeerd, onder de loep gekomen en kom je er maar niet achter wat het is? Of duurt het al langer dan 3 maanden? Of gaat je vermoeidheid gepaard met bijvoorbeeld afvallen, pijn, sufheid of eetlustverlies? Breng gewoon even een bezoekje aan de huisarts. Misschien heb je wel een vitamine tekort en kan je daarvoor je bloed laten prikken. Of werkt je schildklier ineens trager, wat ook deze klachten met zich mee kan brengen.

Tip: het kan ook helpen om een dagboek bij te houden. Daarin geef je je moeheid elke dag een cijfer (1 is ‘niet moe’ en 10 is ‘helemaal uitgeput’). Schrijf daarbij steeds op wat je per week er aan gedaan hebt om je moeheid te verminderen. Houd dit bijvoorbeeld zo’n 4 weken bij voor een goed beeld en breng dit dan mee als je naar de huisarts gaat.

Comments are closed.