Lesje peulvruchten

Hoevaak staat Peulvruchten bij jou op het menu? Na het lezen van deze blog vást vaker. Ze zijn namelijk heel gezond. Hierbij wat weetjes over peulvruchten! 

Peulvruchten zijn zaden, of zaad met zijn omhulsel. Peulvruchten zijn bijvoorbeeld: bruine, witte en zwarte bonen, kapucijners, kievitsbonen, linzen, kikkererwten, kidneybonen en sojabonen. Peulvruchten staan in de Schijf van Vijf.

overzicht

Wist je dat?

Peulvrucht geen groente is?
Het zijn namelijk zaden van planten uit de ‘vlinderbloemen’ familie die gedroogd kunnen worden zodat ze langer bewaren zonder hun hoge voedingswaarde te verliezen. Groenten verwijzen naar planten waarvan de bladeren, wortels, knollen, vruchten of zaden eetbaar zijn.

Wist je dat?

De teelt van peulvruchten heel milieu- en klimaatvriendelijk is?! Vlinderbloemige gewassen gebruiken namelijk bodembacteriën om stikstof uit de lucht te halen, waardoor ze de bodem verrijken. Peulvruchten vervullen dan ook een belangrijke rol in de wisselteelt. Hun ecologische omvang is klein en de teelt vraagt weinig water. Daarom zijn peulvruchten heel geschikt voor droogtegevoelige gebieden zoals dat in veel ontwikkelingslanden het geval is.

Wist je dat?

Peulvruchten zitten vol met vezels. Daarnaast is het ook een uitstekende bron van eiwitten en complexe koolhydraten. Ze geven ons lichaam energie, maar tegelijkertijd bevatten peulvruchten weinig vet. Ze zijn vol met vitamine B, maar ook glutenvrij, cholesterolarm en ze barsten van de mineralen (magnesium, ijzer en zink). Het zijn net die mineralen en vitamines die ons helpen tegen vermoeidheid, dus zeker niet verkeerd om ze veel op je menu te hebben als je snel vermoeid bent! Verder dragen peulvruchten bij tot een goede immuniteit en zorgen ze voor een gezonde huid. Peulvruchten zijn ook goed voor je bloedvaten, want ze verlagen met hun werking het LDL-cholesterol.

Wist je dat?

Je net even wat extra scheetjes zou kunnen laten na het eten van peulvruchten?! Het is aan te raden kleinere hoeveelheden te nemen als je het erg vervelend vind, of peulvruchten tijdelijk te vermijden als je last hebt van je darmen.

Wist je dat?

Peulvruchten uit glas en blik hoef je alleen op te warmen volgens de bereidingswijze op het etiket. Gedroogde peulvruchten moet je lang koken voordat ze gaar zijn. Het gaat sneller wanneer je ze eerst weekt of een snelkookpan gebruikt. Hoe lang je ze moet koken verschilt per soort. Weken scheelt al gauw zo’n 10 tot 20 minuten. Peulvruchten week je in driemaal hun gewicht in water. Je kunt ze vervolgens in hun weekwater koken.

Wist je dat?

Het advies geldt om 1 keer per week peulvruchten te eten. Vlees is dan die dag dan niet meer nodig, het is namelijk een goede vleesvervanger. Een voorbeeld van een LIV&GO recept met peulvruchten: mango salade.

Comments are closed.